close
تبلیغات در اینترنت
خودروهای سوپر اسپرت

در سال‌های اخیر، شرکت‌های خودرو‌سازی رقابت نزدیک و تنگا‌تنگی در ساخت سریع‌ترین خودروی جهان داشته‌اند. در این میان، همواره نام‌های معتبری مثل «بوگاتی»، «لامبورگینی» و «فراری» که سابقه‌ی درخشانی در ساخت خودرو‌های سوپر اسپرت دارند، به چشم می‌خورد. در این رقابت نزدیک، طبق معمول تعدادی از خودروها نمایش قابل قبولی را از خود نشان می‌دهند. اما تعدادی از خودروها هستند که عموما کاربران و دوست‌داران صنعت خودروسازی به ‌ویژه دسته‌ی سوپراسپرت را شگفت‌زده می‌کنند. در طراحی و ساخت خودرو‌های سوپر اسپرت، بعضی از شرکت‌های سازنده تمرکز خود را روی بهبود شتاب‌‌ اولیه می‌گذارند. در این میان تعدادی از سازندگان هم هستند که در راه رسیدن به بالاترین شتاب ثانویه تلاش می‌کنند. حالا قصد داریم تا پنج مورد از برترین خودرو‌های سوپر اسپرت جهان در سال ۲۰۱۵ میلادی را معرفی کنیم.

۱. Bugatti Veyron SS

خودروی «بوگاتی ویرون سوپر اسپرت» در اصل برای شکستن تمام رکوردها طراحی و ساخته‌شده است. به‌طور کلی ویرون در سه مدل «استاندارد»، «اسپرت زیرزمینی» (Grand Sport – GT) و «سوپر اسپرت» یا همان SS با ظرفیت بسیار محدود به بازار عرضه‌شده است. تفاوت عمده‌ی این سه مدل در توان خروجی (اسب بخار) آن‌هاست که به ترتیب، مدل استاندارد کم‌ترین و مدل سوپر اسپرت، بیشترین میزان توان خروجی را دارد. بوگاتی ویرون سوپر اسپرت از یک موتور ۱۶ سیلندر ۸ لیتری با توان خروجی ۱۲۰۰ اسب بخار همراه با چهار توربو شارژر بهره می‌برد. این غول سرعت تنها در ۲٫۲ ثانیه می‌تواند سرعت خود را از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. همچنین حد‌اکثر سرعت ویرون سوپراسپرت به ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. از دیگر مشخصات فنی این خودرو می‌توان به استفاده از فن‌آوری جعبه‌دنده‌ی دوکلاچه اشاره کرد.

http://up.dtplus.ir/view/782001/ss1.jpg

لازم به ذکر است که بوگاتی، یک شرکت خودروسازی فرانسوی است که یکی از نام‌آشنا ترین برند‌ها در دنیای مسابقات اتومبیل‌رانی به‌حساب می‌آید. این شرکت که در سال ۱۹۰۹ میلادی تاسیس شده است؛ در سال‌های ۱۹۶۳ به Hispano-Suiza و سپس در ۱۹۹۸ به گروه خودروسازی فولکس‌واگن فروخته شد.

۲. Koenigsegg Agera R

کونیگزگ، یک شرکت خودروسازی سوئدی است که همانند پاگانی، تنوع محصولات بسیار کمی دارد و تنها خودروهای خاص با تعداد محدود را طراحی می‌کند. «کونیگزگ آگرا آر»، جدیدترین خودروی این شرکت است که در سال ۲۰۱۱ میلادی، با ظرفیت تولید بسیار محدود به بازار عرضه شد. این خودرو از یک موتور ۵ لیتری V8 با توان خروجی ۹۴۰ اسب بخار همراه با فن‌آوری دو توربو شارژر (Twin-Turbo) بهره می‌برد.

http://up.dtplus.ir/view/781985/ss2.jpg

«کونیگزگ آگرا آر» در شتاب اولیه و ثانویه‌ِ، آماری خیره‌کننده را از خود به‌جای گذاشته است. به‌طوری که تنها در ۲٫۸ ثانیه، می‌تواند سرعت خود را از ۰ به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برساند. در سوی دیگر، این خودرو با ۴۴۰ کیلومتر بر ساعت حد‌اکثر سرعت، رکورد‌دار است. از دیگر مشخصات فنی این خودرو می‌توان به جعبه‌دنده‌ی دوکلاچه و طراحی دینامیک بی‌نظیر آن اشاره کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده توسط این شرکت خودروسازی، می‌توان به کونیگزگ CCX و CCXR اشاره کرد که در میان طرفداران مسابقات اتومبیل‌رانی، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند.

۳. Pagani Huayra

پاگانی یک شرکت خودروسازی ایتالیایی است که تنوع محصولات بسیار کمی دارد و تنها خودروهای خاص با ظرفیت تولید محدود طراحی می‌کند. اولین خودروی معرفی‌شده توسط این شرکت «زوندا»  (Zonda) نام دارد که لقب خدای بادها را هم با خود یدک می‌کشد. جدیدترین خودروی عرضه‌شده توسط این شرکت ایتالیایی، «پاگانی هوآیرا» است که طراحی زیبایی دارد و از یک موتور ۶ لیتری V12 با توان خروجی ۷۲۰ اسب بخار همراه با فن‌آوری دو توربو شارژر (Twin-Turbo) بهره می‌برد. پاگانی هوآیرا تنها در ۳٫۲ ثانیه می‌تواند سرعت خود را از ۰ به ۹۶ کیلومتر بر ساعت و نهایت سرعت خود را ۳۷۲ کیلومتر بر ساعت برساند.

http://up.dtplus.ir/view/781986/ss3.jpg

لازم به ذکر است که طراحی موتور این خودرو که با کد M158 شناخته می‌شود، متعلق و شرکت مرسدس بنز آ.ام.گ (Mercedes-AMG) است. سیستم جعبه‌دنده‌ی این خودرو تک کلاچ است و از فن‌آوری تعویض دنده بدون نیاز به گرفتن کلاچ و متوقف کردن جریان گشتاور یا همان «جعبه‌دنده‌ی سکوانشال» (Sequential Gearbox) بهره می‌برد. بر اساس گفته‌ی سازندگان این خودرو، علت اصلی استفاده نکردن از فن‌آوری دوکلاچه در این خودرو، افزایش وزن آن تا ۷۰ کیلوگرم بوده است.

۴. LaFerrari

«لافراری»، جدیدترین خودروی سوپر اسپرت طراحی‌شده توسط این شرکت است که با نام پروژه‌ی F150 هم شناخته می‌شود. لافراری که طراحی زیر‌ساخت آن بر پایه‌ی مدل مشابه خود یعنی فراری FXX انجام شده است؛ از یک موتور ۶٫۳ لیتری V12 با توان خروجی ۷۸۹ اسب بخار و فن‌آوری جعبه‌دنده‌ی دو کلاچه بهره می‌برد. با در نظر داشتن ۷۰ کیلوگرم وزن اضافه به دلیل استفاده از جعبه‌دنده‌ی دو کلاچه، این خودرو می‌تواند سرعت خود را تنها در ۳ ثانیه، از ۰ به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برساند. همچنین حد‌اکثر سرعت آن به ۳۵۰ کیلومتر می‌رسد. لازم به ذکر است که فراری F40 اولین خودرو در جهان بود که توانست به‌شتاب ثانویه ۲۰۰ مایل بر ساعت دست یابد. همان‌طور که گفته‌شد، طراحی زیرساخت لافراری، بر اساس دیگر مدل مشابه خود یعنی FXX انجام ‌شده است. از همین رو، این خودرو از قابلیت‌های دینامیکی بسیار خوبی بهره می‌برد. لازم به ذکر است که قابلیت دینامیک بالا، روی نحوه‌ی شتاب گیری و مانور خودرو در سرعت‌های زیاد، تاثیر زیادی دارد.

http://up.dtplus.ir/view/781998/ss4.jpg

برای توضیح بیشتر درباره‌ي فراری باید گفت که یکی از قدیمی‌ترین و نام‌آشناترین شرکت‌های خودرو سازی جهان است که در زمینه طراحی و ساخت خودرو‌های اسپرت، سوپر‌ اسپرت و مسابقه‌ای، فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد. یکی از تفاوت‌های اصلی این شرکت با لامبورگینی، در نحوه‌ی طراحی موتور برای خودروهایشان است. همان‌طور که گفته شد، طراحی زیرساخت موتور‌‌های V12 لامبورگینی، همه شبیه به هم است و بیشترین تغییر و پیشرفت در فن‌آوری‌های به‌کاررفته در این موتورها، به سر سیلندر، نحوه‌ی طراحی سوپاپ‌ها و سیستم سوخت‌رسانی محدود می‌شود. اما در فراری این‌گونه نیست، به‌طوری که این شرکت برای تمامی خودروهای خود، به‌صورت اختصاصی یک موتور جداگانه طراحی می‌کند که بدون شک با جدیدترین فن‌آوری‌ها هم همراه خواهد است.

۵. Lamborghini Aventador LP700-4

بدون شک، وقتی سخن از نام لامبورگینی می‌شود، شتاب، سرعت و طراحی خاص و البته خشمگین در ذهن شنودگان نقش می‌بندد. «لامبورگینی آونتادور» که در اصل جایگزین مدل مشابه و قدیمی‌تر خود یعنی لامبورگینی «مورسیالاگو» (Murcielago) به‌حساب می‌آید، جدیدترین خودروی طراحی‌شده توسط شرکت لامبورگینی است. این خودرو که در کلاس سوپر اسپرت قرار می‌گیرد، طبق معمول از یک موتور V12 با توان خروجی ۶۹۱ اسب بخار و فن‌آوری «چهارچرخ محرک» (َAll-Wheel-Drive) بهره می‌برد. این خودرو می‌تواند سرعت خود را تنها در ۲٫۹ ثانیه، از ۰ به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برساند که در نوع خود بسیار شگفت‌انگیز است. در سوی دیگر حد‌اکثر سرعت این خودرو به ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. سیستم انتقال نیرو یا همان گیر باکس لامبورگینی آونتادور از فن‌آوری تک کلاچه‌ی سریع بهره می‌برد. این فن‌آوری از نظر سرعت عملکرد به سیستم دو‌کلاچه بسیار نزدیک است؛ با این تفاوت که وزن خودرو را افزایش نمی‌دهد.

http://up.dtplus.ir/view/781987/ss5.jpg

برای توضیح بیشتر درباره‌ی موتورهای لامبورگینی، باید گفت که این شرکت خودروسازی از سال ۱۹۶۰ میلادی، موتورهای V12 (موتور دوازده سیلندری که نحوه‌ی قرارگیری سیلندرها در کنار هم به شکل حرف V انگلیسی است) مختلفی را برای خودروهایش طراحی کرده است. لازم به ذکر است که از آن سال تا به امروز، طراحی زیرساخت موتور‌‌های V12 لامبورگینی، همه شبیه به هم بوده و بیشترین تغییر و پیشرفت در فن‌آوری‌های به کار رفته در این موتورها، به سر سیلندر، نحوه‌ی طراحی سوپاپ‌ها و سیستم سوخت‌رسانی منتهی می‌شود.

برچسب ها

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

جستجوگر


پوشش خبری MWC 2016 در دیتا پلاس
دریافت اپلیکیشن سایت دیتا پلاس برای اندروید
    اخبار و مقالات گوگل
      اخبار و مقالات مایکروسافت
        اخبار و مقالات سامسونگ
          اخبار و مقالات اپل
            اخبار و مقالات هوآوی
              اخبار و مقالات سونی
                خودروهای روز دنیا

نظرسنجی

برند مورد علاقه شما؟
















آمار

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 1663
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 23.23.50.247
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :