موجودات عجیب اعماق دریا پس از 6 سال تحقیق

کشتی تحقیقاتی «تارا» از سال ۲۰۰۹ به مدت سه سال در اقیانوس های سراسر جهان در حرکت بود و نمونه های مختلف آب را جمع آوری می کرد. پس از پایان یافتن مسافرت کشتی تحقیقاتی، سه سال دیگر طول کشید تا محققین نمونه ها را آنالیز کنند و حالا نتیجه ۶ سال تلاش مداوم منتشر شده است.

میلیون ها و میلیون ها موجود میکروسکوپی کوچک در آب های سراسر جهان در اقیانوس ها زندگی می کنند. نتیجه تحقیق تیم ۱۶۰ نفره دانشمندان از سراسر جهان هفته پیش در نسخه ویژه مجله Science منتشر شد تا جزئیات ماجراجویی تارا و تلاش پژوهشگران را در اختیار علاقه مندان قرار دهد.

طی این مطالعات عمیق و طولانی، یک بار دیگر به دانشمندان ثابت شد که زیستگاه مذکور تا چه حد میزبان جانوران متنوع است. از میکروارگانیسم ها گرفته تا بزرگ ترین جانداران کره زمین، همه در آب های سراسر جهان، در اقیانوس ها، رودها و دریاچه ها زندگی می کنند.

با وجود اینکه انسان ها تقریبا زیستگاه خود، کره زمین را به خوبی شناخته اند و مطالعات هر روز نکات جدیدی را نشان می دهد، اما دریاها و اقیانوس ها هنوز رازها و معماهای بزرگی را درون سینه خود حفظ کرده اند.

تنوع جانوران در اقیانوس ها بی نهایت زیاد است اما محدودیت های انسان برای مطالعه اعماق دریا سبب شده که دریاها را به اندازه ای که خشکی را می شناسیم، نتوانیم مورد مطالعه قرار دهیم.

این کشتی در حدود ۱۴۰ هزار کیلومتر طی ۱۱۴۰ روز سفر خود مسافرت کرده و از ۲۰۰ ایستگاه مختلف، بیش از ۳۵ هزار نمونه از سطح تا عمق هزار متری برداشته است.

میکروارگانیسم ها و ویروس ها، بزرگترین بیومس اقیانوس ها را با ۱۰ هزار تا یک میلیون سلول آن هم تنها در چند میلیلیتر آب دریا تشکیل می دهند.

شانه داران، بزرگ ترین گروه جانوارن هستند که از قسمت های مو مانند برای شنا کردن استفاده می کنند. تصویر بالا یک جانوری که تنها یک میلی متر است را نشان می دهد اما دیگر جانوران این گروه حتی تا ۱٫۵ متر هم طول دارند. حرکت مواج مژک های این جانور سبب ایجاد پیام های عصبی و در نتیجه ایجاد رنگین کمانی از رنگ های نئونی می شود.

مکله زنومورف ها را ملاقات کنید. اگر طرفدار فیلم های علمی تخیلی باشید، قطعا فیلم Alien را دیده اید. این آمپیپودای زیبا و جذاب با بدن شفاف خود شباهت بسیاری به ملکه زنومورف های این فیلم علمی-تخیلی دارد و به همین سبب لقب ملکه زنومورف ها را به خود گرفته.

کوپپادها یا جلوپایان که گروه کوچکی از سخت پوستان به حساب می آیند، در اقیانوس های سراسر جهان زندگی می کنند. برخی در بستر دریا هستند اما عده ای هم در آب های سطحی هستند. اغلب این جانداران گروه بسیار کوچکی در حد یک الی دو میلی متر هستند و یک ترکیب چشم مانند در جلوی سر خود دارند.

خدا را شکر که این ماهی زشت و بد هیبت از گونه سیکلوتون در بهترین شرایط ممکن فقط ۶ سانتی متر رشد می کند و در اعماق ۳۰۰ متری است.

لادریا آنولاتا، با اندازه ۲۰۰ میکرونی (تقریبا ۰٫۲ میلی متری) خود یکی از کوچک ترین جلبک های تک سلولی شناخته شده است. این گونه در اقیانوس هند یافت شده. دانه های سبز-زردی که می بینید کلروپلاست های این جلبک هستند که نشان از تولیدکننده بودن جلبک دارد.

سافیرینای دریایی در دریای مدیترانه یافت شده و به خاطر ترکیبات موجود در بدن خود چنین رنگی به خود گرفته.

اسکوئید تازه متولد شده را ببینید.

عروس دریایی بالا بین ۱۰ تا ۳۰ میلی متر اندازه دارد و آنچه در بالا میبینید مراحل شکار یک ماهی است.

از پشت شبیه به یک فیل است که گوش های خود را باز کرده اما در واقع به این جانور پروانه دریایی می گویند. پروانه های دریایی نوعی حلزون دریایی هستند که معمولا بیشتر از ۱۰ میلی متر رشد نمی کنند.

برخی جاندارانی که هم اکنون هم یافت می شوند را فسیل زنده نام نهاده اند، چرا که از گذشته های بسیار دور تاکنون تغییرات بسیاری نکرده اند و توانسته اند از دوره های مختلف زیست شناسی و زمین شناسی جان سالم به در برند. این کرم زیبا نیز یک فسیل زنده است.