ناسا نرم افزاری رایگان برای کشف سیارک های جدید توسط عموم منتشر کرد

همکنون شما نیز می توانید به ناسا کمک کنید تا سیارک هایی جدید را اکتشاف نماید. در همین راستا روز گذشته سازمان فضایی یاد شده با همراهی کمپانی Planetary Resources نرم افزاری با قابلیت نصب و اجرا بر روی کامپیوترهای استاندارد PC و مک ارائه نموده اند.

سیستم کاربران بعد از نصب ابزار مذکور، تصاویر را از یک تلسکوپ دریافت نموده و سپس با بررسی آنها از طریق یک الگورتیم ویژه، تلاش می کند تشخیص دهد کدامیک از اجرام موجود در عکس ها با الگویی مشابه یک سیارک در حال حرکت هستند.

یکی از دستاوردهای بزرگ ارائه شده در نرم افزار تازه ی مورد بحث، الگورتیمی است که پیش تر نیز به آن اشاره گشت. بر اساس اطلاعات ارائه شده، این الگوریتم در رابطه با شناسایی سیارک ها در کمربند سیارک منظومه خورشیدی (که حدوداً در میان مدارهای مریخ و مشتری واقع شده)، ۱۵ درصد عملکرد بهتری را در قیاس با نمونه های پیشین ارائه می کند و بدین ترتیب شانس کشف موارد جدید را افزایش می دهد.

همچنین الگوریتم مذکور نه تنها قادر به شناسایی سیارک های تازه بوده، بلکه می تواند آنها را با اشیا کنونی شناخته شده ی نزدیک به زمین نیز مطابقت دهد. با این اپلیکیشن رایگان هر اخترشناس آماتوری قادر می گردد تصاویر تهیه شده توسط تلسکوپ خودش را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و آنهایی که احتمال می رود شامل مورد جدیدی باشند را برای پایگاه داده ی ناسا ارسال نماید.

امید می رود راهکار تازه ی اتخاذ شده توان شناسایی سازمان فضایی مورد بحث را که در طی سال های اخیر به خاطر اشیا متعدد شناور نزدیک به زمین به چالش کشیده شده بود بهبود بخشد و بدین ترتیب ناسا بتواند، سیارک ها و همینطور اجرام و شهاب سنگ هایی که ممکن است برای زمین تهدیدی به حساب بیایند را شناخته و سبب گردد از قبل تدابیر لازم برایشان در نظر گرفته شود.

شریک آژانس فضایی یاد شده در این پروژه نیز، امید دارد روزی بر اساس داده های جمع آوری گشته بتواند از منابع معدنی و… موجود در سیارک ها بهره برداری نماید؛ هدفی بسیار بلند پروازانه که البته شاید در آینده ای دور یا نزدیک محقق گردد.

برای دانلود نرم افزار جدید ناسا می توانید از این لینک استفاده نمایید.